jueves, 10 de enero de 2013

CASOS KITE. CAS 2: Propi aprenentatge



CAS 2: PROPI APRENENTATGE EN L’ASSIGNATURA NTICEDU
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
L’assignatura NTICEDU és de caràcter obligatori per a tots els estudiants de Psicopedagogia de la UOC. Al llarg del semestre, hem treballat diversos continguts tant conceptuals com procedimentals que ens han permès tenir una visió més àmplia i crítica de la relació CTS, assolir o no un canvi conceptual i dissenyar i aplicar un projecte TIC a través de l’aprenentatge significatiu.
ÍNDEX
CONTINGUT
OBSERVACIONS
Context General
Experiència en ensenyament
Porto 2 anys  treballant com a mestra de primària a la mateixa escola.
En l’educació no formal porto 6 anys
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les TIC sempre m’han interessat i la majoria de les coses que se les he après jo mateixa, a base de practicar i provar. A més, a la carrera de magisteri vam fer una assignatura de Noves Tecnologies amb la que vaig fer un blog, i una altra assignatura amb la que vaig aprendre a utilitzar el CmapTools.
---
Tipus de centre
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Localització del centre
Universitat a distància
---
Connexió
Internet ADSL
---
Localització dels recursos tecnològics
A casa amb el portàtil
---
Situació sòcio - econòmica de l’alumna
Treballo a una escola concertada del barri d’Horta a Barcelona, i visc en un pis de lloguer al barri de Sant Andreu, Barcelona, amb la meva parella.
---
Context de la història o cas
Nivell de l’alumna
Diplomada en Magisteri d’Educació Física i cursant Psicopedagogia.
---
Àrea / unitat
Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació (NTICEDU)

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- Avaluació inicial basada en unes preguntes curtes i en l’elaboració d’un mapa conceptual
- Blog de l’assignatura, que servirà com a portafoli per a plasmar el procés i les reflexions al llarg del semestre.
- Participació al debat sobre la relació entre CTS, participant a dos fils i fent servir l’argumentació.
- Informe de síntesi sobre el canvi conceptual.
- Disseny i implementació d’un projecte TIC a través de l’aprenentatge significatiu dels alumnes.
- Participació al debat sobre CASOS per a compartir aspectes del projecte.
- Avaluacions d’un company (CAC) a partir d’una rúbrica i autoavaluacions.
---

Nivell d’aprenentatge esperat
- Delimitar les diferents formes de conceptualitzar la Tecnologia Educativa, discriminant els seus límits i marcs d'actuació.
- Valorar la importància dels factors socioculturals i comunicatius en les situacions mediades d'aprenentatge.
- Dissenyar situacions d'aprenentatge mediades per eines tecnològiques, que potenciïn l'aprenentatge significatiu i el canvi conceptual.
- Desenvolupar una actitud positiva però realista davant de l'aplicació de les TIC a les situacions d'ensenyament i aprenentatge.
Informació extreta del Pla Docent de l’assignatura
Tipus d’activitat
Proporcionar bases teòriques per a una aproximació al fenomen de la incorporació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en l'Educació.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
- Campus Virtual de la UOC
- Aula Virtual de l’assignatura
- Blog a través de Blogger.
- CmapTools
- Microsoft Word
- Power Point
- Adobe PDF
- Slideshare
---
Raó per la qual la fa servir
- Campus Virtual de la UOC: per a entrar a l’aula virtual, consultar el correu i altres dades.
- Aula Virtual de l’assignatura: per a consultar el taules i per a participar al fòrum i debats.
- Blog a través de Blogger: per a realitzar el portafoli de l’asignatura.
- CmapTools: per a realitar el mapa incial, el mapa del canvi conceptual i el mapa del projecte TIC.
- Microsoft Word: per a realitzar els diversos treballs al llarg de l’assignatura.
- Power Point: per a realitzar la presentació del projecte TIC als alumnes.
- Adobe PDF: per a llegir documents proporcionats pel consultor.
- Slideshare: per a poder compartir al blog la mostra documental en power point del projecte TIC.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Anàlisi de les situacions mediades d’aprenentatge, a través d’una reflexió i valoració del propi procés d’aprenentatge.
---
Dificultats trobades
En algun moment m’ha costat comprendre certs aspectes de les activitats proposades, i també m’he hagut de “barallar” amb certs programes que no coneixia gaire, per aprendre a usar-los.
---
Ajuda / col·laboració emprada
He pogut resoldre totes les dificultats gràcies a l’ajuda dels companys de l’aula i del consultor, que sempre han tingut respostes a tot, ràpides i pràctiques. S’agraeix tenir un ambient de treball tant agradable.
---
Rol del professor
El consultor ens ha guiat al llarg de l’assignatura. Ens ha proporcionat material i ajuda en tot moment, i ens ha proposat les feines a realitzar. També ha estat un gran motivador per a continuar treballant.
---
Rol de l’estudiant
He estat la protagonista del meu propi procés d’aprenentatge, indagant per resoldre aquelles dificultats que se’m presentaven i, poc a poc, he anat assolint els objectius de l’assignatura
---
Resultats
Observacions
Trobo que aquesta assignatura ha estat molt profitosa tant per a la meva vida personal com professional. És cert que requereix molt temps i dedicació, però els resultats són satisfactoris.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Hi ha hagut diversos tipus d’avaluacions.
Per una banda, jo mateixa vaig fer l’avaluació inicial, he fet autoavaluacions d’algunes de les tasques i he avaluat alguns companys.
D’altra banda, el consultor ha avaluat les diverses tasques proposades.
I, per últim, alguns companys de l’aula m’han avaluat a mi a través d’una rúbrica d’avaluació.
L’avaluació als companys ha estat seguint l’ordre de llista, de manera que cadascú de nosaltres avaluava al següent.
Lliçó apresa
Quan les tasques que et proposen per a fer són significatives per a la teva vida, el teu aprenentatge és molt més ric i la teva actitud és de més implicació i motivació. Amb esforç i dedicació, l’aprenentatge no té límits.
---



HISTÒRIA COMPLERTA
Entrevistador: Abans que res, agrair-te que dediquis uns minuts a fer aquesta entrevista. Bé, comencem. Què et va motivar a encetar uns estudis de Psicopedagogia a la UOC?
Mireia: Quan vaig acabar la carrera de Magisteri em sentia que, amb la gran diversitat que hi ha a les aules, no estava ni de bon tros per atendre-la. Així, vaig decidir continuar formant-me i aquí estic. El fet de fer-ho a la UOC va ser perquè, a més de que m’havien parlat molt bé d’aquesta universitat en concret, estudiar a distància et permet compaginar-ho amb la feina, i si no hagués estat per aquesta gran oportunitat que ofereix una universitat virtual, no hagués pogut continuar estudiant.

Entrevistador: Aquest semestre estàs cursant, entre d’altres, l’assignatura de NTICEDU. Em podries explicar en què consisteix?
Mireia: I tant. NTICEDU (Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació), és una assignatura de 4,5 crèdits amb un model d’avaluació contínua, de manera que no hi ha prova final, sinó que s’ha d’anar fent un seguiment al llarg del semestre. 

Entrevistador: I què és el que pretén?
Mireia: El que vol és que nosaltres, futurs psicopedagogs, comprenguem la complexa relació entre ciència, tecnologia, societat i educació, i agafem un posicionament crític enfront això, sempre orientant-ho des de l’aprenentatge significatiu tant en la teoria com en la pràctica.

Entrevistador: I com ha estat l’experiència?
Mireia: Ha estat molt bona. Però, amb tota sinceritat, t’ho resumiré en dues paraules ben diferents que plasmen els diferents moments que he viscut: enriquidora i estressant. Enriquidora perquè m’ha aportat molts coneixements i estressant perquè s’ha de dedicar molt de temps i a vegades no sortien les coses.

Entrevistador: Tot i la feinada i dedicació que ha exigit, creus que ha valgut la pena?
Mireia: I tant! He après moltíssim, crec que de moment és l’assignatura en la que més he après del que porto cursat a la UOC.

Entrevistador: Què és el que has après al llarg d’aquest semestre, amb aquesta assignatura?
Mireia: El cert és que he après moltes coses, tant teòriques com pràctiques. De tot, el que més se m’ha quedat és les diferents posicions deterministes entorn a la relació CTS, el fet de que es produeixi un canvi conceptual, l’argumentació per a recolzar la resolució de problemes i la importància de partir de problemes significatius perquè hi hagi un aprenentatge, a través de les TIC. Per altra banda, he après coses més pràctiques com ara agafar més domini amb el CmapTools i amb el Blogger, penjar Power Points al blog a través de l’Slideshare, fer un índex automàtic al Word...

Entrevistador: Com t’ho has fet per a resoldre segons quines dificultats amb les Noves Tecnologies o la comprensió de conceptes?
Mireia: Per una banda, investigant jo mateixa per Internet. I per l’altra, que ha estat la més útil, demanant ajuda als companys de l’aula i al consultor.

Entrevistador: Així que, segons comentes, l’aula virtual ha estat una font d’aprenentatge important, no?
Mireia: Completament d’acord. Ha estat la principal font d’aprenentatge. S’ha respirat molt bon ambient en tot moment, els companys han ajudat sempre que han pogut i, la veritat, encara que sigui una universitat virtual, amb algunes persones agafes més confiança i més proximitat que no pas a la Universitat presencial. Diguem que anem tots a una, perquè m’entenguis, i això ajuda molt perquè et sents recolzat i et motives encara més.

Entrevistador: Per tant, entenc que, tot i que t’hagi portat algun que altre mal de cap, tot ho has pogut resoldre i els resultats han estat satisfactoris.
Mireia: Exactament. Tot el temps que li he dedicat i el treball que he realitzat ha valgut la pena, simplement per tot el que he après i el que m’emporto d’aquesta assignatura.

Entrevistador: D’acord. Fins aquí arriba l’entrevista. Moltes gràcies pel teu temps, i a seguir treballant com fins ara, que ja queda poc.
Mireia: Gràcies pels ànims. Sí, ara ja és la recta final i s’ha de donar el màxim.

1 comentario:

  1. Hola companya!

    Realment és confortable veure't identificada amb tantes persones. La sensació penso que es generalitzada moltíssim treball, fins i tot patiment d'estrés, però amb la sensació que s'han aprés cose molt útils

    Maria

    ResponderEliminar