|
|||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
|||
Els alumnes de 3r de
Primària d’una escola concertada del barri d’Horta, a Barcelona, han
realitzat un projecte TIC sorgit a partir d’un dubte d’un company, a la
classe de coneixement del medi natural, social i cultural: “Per què no plou
sempre que hi ha núvols?”. Els nens i nenes de 3r han treballat i après molt
i finalment han resolt aquesta pregunta per si sols, amb l’ajuda de les Noves
Tecnologies.
|
|||
ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
|
Context General
|
|||
Experiència en ensenyament
|
Porto 2 anys treballant com a mestra de primària a la
mateixa escola.
|
En l’educació no formal
porto 6 anys
|
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Tracto sempre de fer servir
les Noves Tecnologies en les meves classes, dintre de les possibilitats de
l’escola. Utilitzo el projector i quan podem anem a l’aula d’informàtica per
treballar amb ordinadors o PDI.
|
No sempre es pot anar ja que
cada curs té unes hores a la setmana establertes.
|
|
Tipus d’escola
|
Escola Concertada
|
---
|
|
Localització del centre
|
Barri d’Horta (Barcelona)
|
---
|
|
Connexió
|
Internet via wifi
|
---
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aula d’informàtica (PDI i
ordinadors) i aula ordinària de 3r (portàtil i projector).
|
---
|
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitjana, en general.
Cada cop hi ha més casos de pares a l’atur i les possibilitats
socio-econòmiques es van reduint.
|
---
|
|
Context de la història o cas
|
|||
Nivell dels alumnes
|
3r de Primària
|
---
|
|
Àrea / unitat
|
Coneixement del medi
natural, social i cultural
|
||
Fites en la història
|
|||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
- Presentació power point
per engrescar als alumnes en el projecte.
- Experiment per a comprovar
els canvis d’estat de l’aigua i fitxa.
- Vídeos i activitats tant
amb PDI com amb ordinador.
- Recerca d’informació a la
web a través d’una guia
- Ús del Word per a plasmar
la informació.
- Realització d’un Power
Point amb les conclusions i exposició d’aquest.
- Conclusions del projecte
amb una fitxa.
|
---
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
- Mantenir una actitud de
respecte cap als companys i el material i d’implicació i col·laboració envers
el projecte.
- Consolidar els conceptes bàsics sobre el els estats
de la matèria, els canvis d’estat i el cicle de l’aigua.
- Usar correctament les TIC per a resoldre un dubte
significatiu.
- Ser capaç d’establir conclusions i fer una exposició
oral a la resta de companys.
|
---
|
|
Tipus d’activitat
|
Projecte TIC sorgit a partir
d’una pregunta de la nostra vida quotidiana, que permeti un aprenentatge
significatiu
|
---
|
|
Activitats de la història o cas
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
Projector, Internet, ordinadors,
Pissarra Digital, Microsoft Word i Power Point.
|
||
Raó per la qual la fa servir
|
El projector per exposar
tant el Power inicial com el de cada grup.
Internet per a fer les
activitats, veure els vídeos i cercar la informació.
Els ordinadors per a fer
activitats, cercar a Internet i fer servir els aplicatius de l’Office.
El Word per a plasmar la
informació i el Power Point per a preparar l’exposició.
|
---
|
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
Realització d’hipòtesis
Aplicació dels coneixements
per resoldre activitats
Cerca, anàlisi i síntesi de
la informació
Exposició oral de la informació
Realització de conclusions
|
---
|
|
Dificultats trobades
|
Les pàgines web per a
realitzar activitats, veure vídeos i cercar informació estan molt limitades a
causa del sistema de tallafocs que tenen instal·lat a l’escola.
|
---
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Col·laboració dels mestres i
de la coordinadora per a compaginar les hores establertes per anar a l’aula
d’ordinadors, ja que m’han hagut de cedir més d’una perquè pogués anar-hi jo.
|
---
|
|
Rol del professor
|
Guia de l’aprenentatge. He
estructurat i organitzat el procés, he preparat els materials i els he ofert
la meva ajuda en tot moment.
|
---
|
|
Rol de l’estudiant
|
Han estat els vertaders
protagonistes del seu aprenentatge, des de l’inici fins al final del
projecte. Ells mateixos van ser els que van plantejar el dubte i han estat
ells els que l’han resolt.
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
Els alumnes han tingut una
actitud molt positiva, tant implicant-se en el projecte com col·laborant amb
els companys. Han après molt i s’han sentit molt realitzats, ja que tot ho han
fet ells mateixos.
|
---
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
A. inicial: debat sorgit a
partir del Power Point inicial, que dóna informació dels coneixements previs
dels alumnes.
A. formativa: l’actitud en
totes les sessions del projecte i material realitzat (fitxa experiment,
document word i power point).
A. final: Exposicions, debat
final i fitxa de conclusió.
|
---
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
Que els problemes no s’han
de veure com a tal i els dubtes que sorgeixen als aprenents s’han d’aprofitar
per a que l’aprenentatge d’aquests sigui significatiu i pertanyi a una
qüestió de la seva vida quotidiana, ja que d’aquesta manera els resultats són
molt superiors.
|
---
|
HISTÒRIA COMPLERTA
|
Entrevistador:
He de dir que estic meravellat
del gran treball que heu fet tant els nens i nenes com tu en aquest projecte
TIC. Com va sorgir aquest tema?
Mireia: Gràcies per les teves lloances. El tema va sorgir un dia que estàvem
treballant el cicle de l’aigua i a un nen de la classe se li va ocórrer
preguntar: “Per què no plou sempre que hi ha núvols?”. A mi em va semblar una
pregunta molt interessant per a treballar tot el tema, tant que enlloc de
respondre-la i prou, vaig decidir deixar-la a l’aire per a treballar-la a
través d’aquest projecte, que a més permetia fer un ús de les TIC.
Entrevistador: Molt interessant. Em podries fer cinc cèntims
sobre aquesta experiència en la realització d’un projecte d’E-A a través de
les Noves Tecnologies?
Mireia: I tant.
Aquest projecte es basa en l’aprenentatge significatiu a través de l’ús de
les TIC. L’ha realitzat un grup de 3r de primària que estan acostumats a
treballar de manera molt dirigida, que els falta autonomia i implicació, i
bàsicament, ganes d’aprendre. Per tant, el fet que aquesta experiència sorgís
a partir d’un dubte d’un company i, un cop plantejat, també de la resta de la
classe, ha permès que realment visquessin el procés com a seu i que, per
tant, hi hagués un aprenentatge significatiu, de manera que ells mateixos
poden aplicar els nous coneixements al seu dia a dia. A més, el fet de
treballar a partir de les TIC ha possibilitat encara més aquesta actitud de
què et parlo.
Entrevistador: I com vas fer per engrescar a tots els alumnes
en aquest projecte? Perquè tots sabem que no és una tasca fàcil amb aquests
nens, que estan acostumats a tenir-ho tot ja mastegadet...
Mireia: Doncs
sí, aquests alumnes es caracteritzen per ser bastant “mimadets” i la veritat
que és difícil engrescar-los perquè facin una tasca per si sols. Però ho vaig
tenir fàcil, ja que en aquest cas no era quelcom que els proposés jo, sinó
que era un dubte que tenien tots ells i que volien resoldre. Un dubte del seu
dia a dia, i que quan el resolguéssim podrien mirar el cel, veure núvols i
entendre perquè no estava plovent. Així, els vaig preparar una presentació a
través del power point que il·lustrava el seu dubte, el procés i a on volíem
arribar.
Entrevistador: I com hi van respondre?
Mireia: De
meravella. No va ser gens difícil motivar-los, penso que pel que t’he dit
anteriorment, pel fet que fos un dubte que tenien tots ells i que estaven
animats en resoldre. També he de dir que el fet d’exposar-lis el projecte a
través de la prsentació, amb diferents colors, animacions, imatges... també
va ser important en la seva bona acceptació.
Entrevistador: Em podries dir quins eren els principals
objectius que et plantejaves?
Mireia: El
principal per a mi era l’actitud dels alumnes ja que, com ja t’he comentat
anteriorment, molts cops quan treballem el que passa és que no estan motivats
i per tant no s’impliquen i no aprenen tot el que podrien fer-ho, ja que són
un grup molt potent i amb moltes capacitats.
Entrevistador: I els vas poder complir?
Mireia: I tant,
i de bon tros! L’actitud, que era el que a mi més m’interessava, va ser
exemplar en tot el procés. Els nens es van mostrar predisposats a treballar,
van estar implicats, amb iniciativa, van col·laborar amb els companys, van
mostrar respecte cap al material de l’escola... Bé, tot el que jo volia que
passés.
Entrevistador: Pel que sembla, en quant a la seva actitud i
predisposició, va estar tot un èxit. Però i pel que fa a l’assimilació dels
continguts i la resolució del problema?
Mireia: També!
Tot i que no li donés tanta importància, perquè era un tema que ja havíem
treballat i que se suposava que els continguts estaven assimilats, em vaig
poder adonar primer de tot que no tenien tant clars els conceptes com jo em pensava
(o que ja se’ls havien oblidat) i en segon lloc que a través de la feina feta
amb les Noves Tecnologies van aprendre molt més i de millor qualitat. Amb
això confirmo que com millor s’apren i s’assimila és a través d’un problema
significatiu i reforçat amb les TIC.
Entrevistador: Doncs sembla que tot va anar sobre rodes! No
se’t va presentar cap dificultat durant el procés?
Mireia: Bé,
sí... En va haver més d’una, sobretot relacionades amb l’accés a les Noves
Tecnologies. S’ha de tenir en compte que el context en el que es desenvolupa
el projecte, l’escola, no té gaire immerses les TIC en el seu projecte
educatiu. Així, les aules no tenen ordinadors ni PDI, i només hi ha una aula
d’informàtica on puguem accedir tota la primària. És complicat, per tant, fer
un projecte d’aquest tipus ja que aquests espais els has de compartir, però
gràcies al recolzament i l’ajuda de molts companys, que m’han cedit les seves
hores d’anar a informàtica, tot ha pogut sortir bé.
Entrevistador: Tot i aquestes dificultats relacionades amb les
Noves Tecnologies, creus que val la pena aquesta manera de treballar?
Mireia: I tant,
són molts més els avantatges que els inconvenients. Per mi, el fet que els
alumnes treballin de manera autònoma, amb il·lusió, amb iniciativa,
ajudant-se... no té preu.
Entrevistador: I per avaluar el procés, com t’ho vas fer?
Mireia: El
procés l’he avaluat des del minut 1 en que comença el projecte, fins el final
d’aquest. L’avaluació s’ha dividit en inicial, formativa i final: La inicial
es va realitzar el primer dia, a través del power point de presentació i del
debat que es va generar. Allà vaig poder comprovar els coneixements previs
dels alumnes i la seva capacitat per debatre i establir hipòtesis; La
formativa ha estat al llarg del procés, fixant-me sobretot en les actituds
dels alumnes envers el projecte però també en l’ús de les TIC i en els avenços
en quant a aprenentatge; I la final es va dur a terme en les exposicions i en
la fitxa que van realitzar el darrer dia.
Entrevistador: Bé, ja la última pregunta. Tornaràs a repetir un
projecte com aquest? Ja que entenc, amb tot el que m’ha explicat, que és una
feinada tant la preparació com la posada en pràctica...
Mireia: Sense
cap dubte! Si que es veritat que requereix molta més implicació i elaboració
que treballar de la manera tradicional, però els resultats que dóna i la
il·lusió per aprendre que es veu en els nens, no té preu.
Entrevistador: Quines paraules tant boniques! Tant de bo tots
els mestres pensessin com tu.
Mireia: Doncs
si, tant de bo... Però penso que hi ha molts docents que no coneixen totes
aquestes possibilitats, i que tampoc els hem de jutjar per la seva manera de
fer, perquè potser és la única que coneixen. L’important és poder
compartir i donar a conèixer aquestes experiències, perquè de ben segur que
més d’un mestre s’anima a fer-ho!
Entrevistador: Tota la raó. Gràcies per compartir aquesta
gran experiència amb mi, i desitjo que la propera sigui igual o millor encara
que aquesta.
Mireia: Gràcies
a tu per l’entrevista. Ha estat un plaer.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario