1. TÍTOL DE
L’ACTIVITAT:
Per què no plou sempre que hi ha núvols?
2. DESCRIPCIÓ
DELS AGENTS PERSONALS I DE LA TECNOLOGIA MEDIADORA:
Pel que fa als agents
personals, els aprenents són els alumnes de 3r de Primària d’una escola
concertada d’Horta; la mediadora seré jo mateixa, tutora de 3r i mestra
d’Educació Especial.
En quant a la tecnologia
mediadora, es farà ús d’Internet, d’una Pissarra Digital, d’un projector i
de diferents aplicatius de l’Office (Word i Power Point).
3. DESCRIPCIÓ EN
UNA SOLA FRASE DEL PROBLEMA DE PARTENÇA, JA EN TERMES TECNOLÒGICS:
A l’assignatura de
Coneixement del Medi hem treballat els canvis d’estat i el cicle de l’aigua. Un
dia, mentre estàvem explicant el Cicle de l’aigua, un alumne va preguntar: “I
perquè no plou sempre que hi ha núvols?”. Em va semblar una qüestió molt
interessant per a seguir aprofundint en el tema i fer un aprenentatge
significatiu.
Segons Jonassen,
les característiques d’aquest problema són:
- Estructuració: es tracta d’un problema ben estructurat ja que requereix aplicar unes regles i té una única solució.
- Complexitat: no és un problema massa complex ja que implica un conjunt restringit de factors o variables.
- Especificitat de camp: es tracta d’un problema situat, integrat i concret, que sorgeix d’una curiositat del dia a dia.
- Tipus de problema: és un problema que usa regles, ja que té un objectiu clar però no restringit a un mètode concret.
4. MANERA COM ES
PLANTEJA EL PROBLEMA ALS APRENENTS PER TAL QUE ELS SIGUI SIGNIFICATIU
El problema
significatiu que es plantea sorgeix a partir de la pregunta d’un company,
però tota la classe està molt interessada ja que és una qüestió que mai
s’havien plantejat, i en canvi molts dies quan miren al cel veuen núvols i no
està plovent. Així, es planteja de manera que seran els protagonistes del
seu aprenentatge, hauran de ser ells els que han d’anar esbrinant la
resposta a aquesta pregunta, per després poder explicar-la als companys,
germans, pares, avis, amics...
5. CONTEXT DE
L’ACTIVITAT
L’activitat es
desenvoluparà a una escola concertada del barri d’Horta, a Barcelona. És una
escola amb una metodologia tradicional, on es treballa a partir de
llibres de text i es fan poques activitats “extra”. Poc a poc es van
incorporant les tecnologies, però ni el centre ni el professorat està encara
adaptat a aquesta incorporació. Les
sessions es duran a terme a les hores de coneixement del medi natural, i els
espais seran la mateixa aula de 3r, l’aula d’informàtica (on hi ha 24
ordinadors i una PD), l’aula de dibuix (on hi ha un projector) i el menjador de
l’escola (on hi ha aixetes, un congelador i un microones per fer l’experiment).
6.
CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS I FÍSIQUES DELS APRENENTS
Els nens i nenes de
3r de Primària provenen de famílies de classe mitjana i algunes molt
desestructurades (separacions, nous germans, custòdies...). Són un grup despert,
en general amb un bon nivell, però estan acostumats a treballar amb llibre i
llibreta i quan els proposes alguna cosa diferent, es troben molt perduts. Els
costa molt anar més enllà, comprendre allò que se’ls està demanant i sentir
curiositat per les coses. La seva actitud a la classe és participativa, tot i
que sempre volen ser el centre d’atenció; es pot dir que són “mimadets” i no estan
acostumats a pensar per si sols: són poc autònoms. Per altra banda, són molt
bons companys, s’ajuden en tot allò que poden i, en general, són respectuosos.
7. COMPETÈNCIES
ESPECÍFIQUES QUE L’APRENENT HA D’ASSOLIR O DEMOSTRAR
- Comunicativa, lingüística i audiovisual: expressió oral i escrita d’observacions, explicacions, opinions, pensaments, vivències i argumentacions.
- Tractament de la informació i competència digital: cerca, captació, selecció, registre i processament de la informació, amb l’ús de tècniques i estratègies diverses segons la font i els suports que s’utilitzin (oral, imprès, audiovisual, digital)
- Matemàtica: pràctica i seguiment de processos de raonament que condueixin a la solució de problemes o a l’obtenció de la informació.
- D’aprendre a aprendre: disposició d’un sentiment de competència personal (desenvolupament de les actituds, la motivació, la confiança en un mateix i el gust d’aprendre).
- D’autonomia i iniciativa personal: consciència del protagonisme en l’aprenentatge, de l’autonomia i la iniciativa per a portar a terme activitats tant individuals com grupals.
- En el coneixement i la interacció amb el món físic: interpretació i apropiació dels coneixements sobre els fets i els processos, i predicció de conseqüències.
8. CONTINGUTS:
ANÀLISI DEL CONEIXEMENT A APRENDRE
Conceptuals:
- Els estats que
presenta la matèria: sòlid, líquid i gasós.
- Els canvis
d’estat de la matèria.
- L’aigua i els
seus estats.
- La presència de
l’aigua a la natura.
- El cicle de
l’aigua: el procés de circulació de l’aigua per la natura
Procedimentals:
- Experimentació
dels canvis d’estat de l’aigua
- Visualització de
vídeos sobre el cicle de l’aigua
- Recerca
d’informació a la web
- Resum de la
informació en un document Word
- Elaboració una
presentació Power Point amb les conclusions
- Exposició oral a
la resta de companys
Actitudinals:
- Implicació,
participació activa i col·laboració en les activitats tant grupals com
individuals
- Actitud
respectuosa cap al material i cap als companys.
- Autonomia
personal i iniciativa
9. PREVISIÓ DE
LA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS I ORIENTACIONS PER A L’ACCIÓ
1a sessió (1hora): Tornarem a
plantejar la pregunta feta pel company a través d’un power point i començarem a
fer hipòtesis basant-nos en el que ja sabem, a mode de debat.
2a sessió (1 hora): Farem un
experiment per a poder comprovar els canvis d’estat de l’aigua.
3a sessió (1 hora): Visualitzarem
diferents vídeos sobre el cicle de l’aigua.
4a sessió (1hora): Cercarem
informació sobre el cicle de l’aigua per a poder respondre a la nostra
pregunta, i plasmarem aquesta informació en un document word (per parelles)
5a sessió (1hora): En grups de
4, farem un power point on es vegin reflectits els nous coneixements adquirits,
les conclusions a que s’arriba i la resposta a les hipòtesis.
6a i 7a sessió (2 hores):
Dedicarem dos sessions a exposar als companys els powers points.
8a sessió (1 hora): Farem un
debat a mode de conclusió on arribarem a una resposta comuna.
10. FONAMENTACIÓ
PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB ELS CONTINGUTS D’AQUESTA
ASSIGNATURA
La fonamentació
psicopedagògica està immersa en la perspectiva del construccionisme, ja
que es parteixen dels interessos que tenen els alumnes en esbrinar una qüestió
que ha plantejat un company seu, i que tots comparteixen. Així, el món de fora
és el que els ha cridat l’atenció i els ha portat a plantejar-se aquesta
pregunta.
Així, es produeix
un aprenentatge significatiu, ja que a través d’aquesta activitat
s’ajudarà als alumnes a adonar-se d’allò que estan aprenent i a usar la seva
comprensió per a resoldre problemes de la vida quotidiana. La tecnologia es
farà servir per a donar el màxim suport a aquest aprenentatge significatiu, i
ajudarà a que els alumnes es construeixin models mentals i pateixin un canvi
conceptual.
L’aprenentatge que
es farà al llarg d’aquestes sessions serà: actiu,
ja que els alumnes seran conscients del processament de la informació que fan; constructiu, ja que adoptaran noves
idees a un coneixement previ per donar resposta a la qüestió plantejada; col·laboratiu, ja que formaran
comunitats d’aprenentatge de manera que aprendran de la resta de companys;
intencional, ja que tenen per objectiu arribar a una conclusió; conversacional, construint el
coneixement de manera social i dialogant; contextualitzat,
ja que l’activitat està situat en una curiositat del món real; i reflexiu, de manera que els estudiants
reflexionen sobre la informació i les decisions preses.
11. PROCEDIMENTS
I CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació és
portarà a terme al llarg de tota l’activitat i, per aquest motiu, es faran
servir els tres tipus d’avaluació:
- Inicial: es comprovaran els coneixements previs que tenen els alumnes sobre el
tema.
Criteris d’avaluació:
- Coneix els tres estats de la matèria i els canvis d’estat.
- Explica el cicle de l’aigua
- Debat en grup i exposa oralment els seus coneixements.
- Fa hipòtesi sobre la possible resposta a la pregunta realitzada.
- Formativa:
es valorarà tot allò que va fent l’alumne durant el procés.
Criteris d’avaluació:
- Té respecte cap als materials de l’escola i cap als companys.
- Participa activament i s’implica en les activitats
- Treballa en equip sense dificultats
- Es mostra autònom i amb iniciativa
- Exposa de manera clara la informació
- Final: es
tindrà en compte el resultat final dels alumnes
Criteris d’avaluació:
- Resumeix i plasma la informació de manera entenedora i correcta
- Comprova les hipòtesis creades i arriba a conclusions clares
- Exposa amb claredat
12. PREVISIÓ DE
TEMPORITZACIÓ
Està previst fer
l’activitat en les tres últimes setmanes del 1r trimestre, començant el dia 4
de desembre i acabant el dia 19 del mateix mes. Seran 8 sessions d’una hora, que
es faran els dimarts, dimecres, dijous i divendres, a l’hora de coneixement del
medi.
No hay comentarios:
Publicar un comentario